Bullying és cyberbullying

 

 

 


Kulcsár Gabriella
Bullying és cyberbullying
Hogyan előzzük meg és kezeljük az iskolai
és az online kortársbántalmazást?

online kiegészítés

 

Javaslatok pedagógusok/iskolai szakemberek számára a bullying és cyberbullying helyzetek kezelésére

Javaslatok diákok számára bullying/cyberbullying észlelés vagy érintettség esetén

Javaslatok szülők számára gyermekük bullying érintettsége esetén

A könyvbemutatón készült videó (youtube).

Pluszosok Egyeteme IX/6. Dr. Kulcsár Gabriella: Kezelhető, megelőzhető az iskolai bántalmazás? (youtube)

Figyeljünk a jelekre! – avagy az iskolai zaklatás háttere (a Pécsi tudományegyetem online magazinja)

A bullying kezeléséhez rendszer, módszer és szemlélet kell az iskolákba – Kulcsár Gabriella kriminológussal beszélgettünk, cikk és youtube videó, valamint podcast.



Javaslatok pedagógusok/iskolai szakemberek számára a bullying és cyberbullying helyzetek kezelésére

 

A prevenció és kezelés szempontjából kiemelt jelentősége van az iskolai zaklatás/bántalmazás (bullying) megkülönböztetésének az iskolai erőszak egyéb formáitól. Iskolai zaklatás esetén egyértelműen megjelenik a rendszeres szándékos bántalmazás a hatalmi erőfölénnyel rendelkező, bántalmazóan viselkedő gyerek(ek) részéről (szemben azokkal a konfliktusokkal, ahol a felek egyenrangúak és képesek megvédeni magukat). Cyberbullying esetén a bántalmazás online történik (történhet tanítási idő alatt és után is).Először nézzük meg, hogy az elméleti kutatások és a gyakorlati szakemberek tapasztalatai alapján pedagógusként hogyan reagáljunk, illetve milyen válaszokat kerüljünk el, ha egy diák hozzánk fordul segítségért.


Mit érdemes elkerülni?


- NE mondja az áldozatszerepbe került gyermeknek, hogy „ne törődj a zaklatással”! (Ha képes lenne rá, már megtette volna.)

- NE várja el tőle, hogy „szedje össze magát, ne érzékenykedjen”! (A gyermek „érzékeny” reakciója adekvát viselkedés, sokkal rosszabb jel, ha már egyáltalán nem reagál ezekre a bántásokra, mert ez arra utalhat, hogy régóta bántják, és kialakított egy látszólagos védekezést, amely azonban súlyos traumatizációt takarhat.)

- NE várja el tőle, hogy a helyzetet egyedül oldja meg! (Ha ezekben a helyzetekben magára hagyjuk a gyerekeket, növeljük benne azt az érzést, hogy nincs remény, úgysem kap sehol segítséget, hiába jelez, és ezzel a többi diák kedvét is elvesszük attól, hogy jelezzen, ha baj van.)

- NE mondja neki, hogy „ne árulkodj”! (Árulkodás az, ha egy gyerek a másikat szándékosan bajba akarja sodorni egy másokra ártalmatlan viselkedés miatt, pl. a másik gyerek órán rágózik, nem hozta el a füzetét stb. Az nem árulkodás, ha egy gyerek azt jelzi, hogy mások bántják – ha ezt a jelzést komolyan vesszük, az életmentő lehet pszichológiai és fizikai értelemben egyaránt.)

- NE hibáztassa azért, mert bántalmazzák! NE mondja neki, hogy ha változtatna a viselkedésén/ha más lenne, a többiek nem bántanák! (Akármilyen furán/idegesítően/zavaróan/agresszíven/túl csöndesen/túl hangosan stb. viselkedik egy gyermek, vagy akármennyire kilóg a többiek közül külső vagy belső tulajdonságai miatt a mi felnőtt megítélésünk szerint, tegyük egyértelművé az összes gyermek és felnőtt kolléga számára is, hogy a bántalmazás soha nem megfelelő válasz, és soha nem indokolt. Dolgozhatunk a gyerekkel azon, hogy hogyan tud sikeresebben beilleszkedni, de soha ne hibáztassuk azért, mert bántalmazzák. Speciális eset, ha a bántalmazott gyermek maga is bántalmazó módon viselkedik. Legyünk tisztában vele, hogy ezek a gyerekek a legveszélyeztetettebbek a hosszútávú negatív következmények szempontjából. Ilyenkor se hibáztassunk, hanem állítsuk le a bántalmazást mindkét oldalon, és utána tárjuk fel a helyzetet mélységében, hogy lássuk, hogyan segíthetnénk a gyerekeknek.)

- NE ültesse le a bántalmazott gyereket a bántalmazójával együtt a probléma megbeszélésére, hanem először külön hallgassuk meg a gyerekeket! (Ha egyszerre hallgatjuk meg őket, a bántalmazóan viselkedő gyermek hatalmi erőfölénye miatt nem fogunk tudni valódi beszélgetést folytatni. A közös leültetés akkor történhet meg a későbbiekben, ha a bántalmazott gyermek is nyitott rá, és megtörtént a belátás a bántalmazó gyermek részéről.)

 

Mit érdemes tenni?

 

- TEGYE egyértelművé a bántalmazást elszenvedő gyerek számára, hogy:
- jól tette, hogy szólt,- nem ő a hibás azért, ami történik,
- nem hagyja őt egyedül ezzel a gonddal,
- az Ön számára fontos a gyermek biztonsága, jólléte,
- Ön milyen lépéseket fog tenni azért, hogy a bántalmazás leálljon,
- nyomon követi a későbbiekben is, hogy mi történik a gyermekkel, rendbejött-e a helyzete,
- ha a gyermek igényli (a szüleivel együtt), keres számára olyan szakembert, aki segít a negatív élményei feldolgozásában (pl. pszichológus).

- Gyűjtsön össze minden rendelkezésre álló adatot/dokumentumot a zaklatási helyzetről: az online felületen történt dolgokat képernyőfotóként (screenshot) rögzítse, a képeket, videókat mentse le (kivéve a szexuális tartalmúakat, ezeket soha ne tárolja a digitális eszközein, hanem jelentse a hotlineokon a hatóságoknak), a szóban elhangzottakról vegyen fel jegyzőkönyvet, és kezelje a kapott adatokat diszkréten!

- Dolgozzanak ki forgatókönyvet az iskolai kollégákkal együtt arra, hogy bullying, cyberbullying esetekben milyen eljárásrendet alkalmaznak! Ez biztonságérzetet ad a gyerekeknek és a felnőtteknek is, mivel kiszámíthatóbbá és átláthatóbbá válik, hogy milyen következményei vannak, ha bántalmazás történik. Ezt az eljárásrendet ossza meg a szülőkkel és a gyerekekkel is! Az eljárásrend fontos része az utánkövetés, enélkül a helyzet általában nem javul. Az eljárásrend kidolgozásában sokat segítenek az átfogó iskolai megelőző programok (lásd: alább).

- Ennek az eljárásrendnek megfelelően szólítsa fel a bántalmazó módon viselkedő gyereket a viselkedése abbahagyására! Ne szólítsa fel automatikus, felületes bocsánatkérésre, mielőtt megtörténne részéről a belátás. A zaklatás elkövetőjével meg kell értetni a saját felelősségét, segíteni kell empátiás készségének fejlesztésében, olyan célok kitűzésében, amelyek a jelenlegi attitűdjének megváltoztatására irányulnak. Közösen alakítsanak ki egy tervet, hogy a diák hogyan tehetné jóvá a történteket a másik gyermek felé. Ehhez resztoratív módszereket is alkalmazhatnak, de kizárólag az érintettek beleegyezésével.

- A megelőzés érdekében érdemes bevezetni az iskolában hosszútávon is működő anti-bullying programokat. A hazánkban található programokról alább találnak részletes tájékoztatást. Nem csak a pedagógusok, hanem az adminisztráció, az iskolagondnok, az egyéb személyzet részvétele is nagyon lényeges a programban, hogy létrejöjjön a megfelelő iskolai klíma a megelőzéshez. A bullying közösségi probléma, csak közösen léphetünk fel ellene sikeresen!

- A sikeres megelőzés előfeltétele az iskolai zaklatás helyzetének felmérése az intézményben, a diagnosztika. Ennek segítségével lehet átlátni a probléma súlyát, kiválasztani az iskolához leginkább illő programot, és évről évre követni a változásokat.

- Nagyon lényeges a szülők bevonása és aktivizálása a témában. Világossá kell tenni a számukra, hogy az iskola miért tartja fontosnak az iskolai zaklatással való foglalkozást. Egyértelmű iránymutatásokat kell adni, hogy kihez fordulhat a szülő és hogyan működhet együtt az iskolával, ha a gyermeke áldozatként, zaklatóként vagy szemlélőként zaklatási helyzet szereplőjévé válik. Nem mindig egyszerű feladat a szülők aktivizálása. A legcélravezetőbb azokon a fórumokon elérni őket, ahol más iskolai programok kapcsán nagy számban vesznek részt.- Érdemes megfontolni, hogy az iskola ne csupán egy felelőst jelöljön ki az iskolai zaklatás problémájának követésére. Sokkal szerencsésebb csapatban dolgozni, egy teamet kijelölni, mivel így nem szakad meg a program egy-egy tag távolléte esetén sem, illetve a nehéz munkával járó felelősség is megoszlik.

- Szintén elemi jelentőségű a diákok bevonása a megelőző programokba, mivel ők természetes szereplői annak a diákközegnek, amit a felnőttek csak kívülről látnak, ezért mindig érdemes meghallgatni a véleményüket, megfontolni az ötleteiket, és felhasználni aktivitásukat. A kutatások azt mutatják, hogy a kortársaktól jövő kezdeményezéseket fogadják el a legszívesebben a diákok.- A zaklatás csökkenéséhez jelentősen hozzájárulhat, ha az iskola felméri, hogy mely helyszíneken a legjellemzőbb a megjelenése (pl. mosdók), és ott fokozott felügyeletet vezet be.

- Végül a legfontosabb, hogy bármely program is kerül bevezetésre, akkor tud valódi változást előidézni, ha kitartóan és hosszútávon alkalmazzák, mert az attitűdök és a klíma tartós megváltozásához évekre van szükség.


Hova fordulhat pedagógusként/iskolai szakemberként?

Ha gyorsan kell segítség:

- Kerekasztal az iskolai biztonságért: Több szervezetet és szakembert összefogó hálózat, ezért a honlapon szinte minden iskolai erőszakkal kapcsolatos probléma kapcsán meg lehet találni a megfelelő szakembert/ szervezetet. https://kerib.hu/

- Krízisben, bajban lévő gyermekért érzett aggodalom esetén: Segélyvonal az Eltűnt és Bántalmazott Gyermekekért (Kék Vonal) 116 000 (éjjel-nappal, ingyenesen hívható bármely hálózatból, anonim) https://kek-vonal.hu/

- Bűncselekmény gyanúja esetén bejelentést kell tenni: Az általános segélyhívón keresztül a rendőrség felé: 112; vagy anonim módon a telefontanú szolgáltatásán keresztül: 06-80-555-111

- Internet Hotline: Az Internet Hotline (IH) a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által működtetett internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat. Az IH-hoz azokat az online tartalmakat lehet bejelenteni, amelyekről a bejelentő azt feltételezi, hogy jogsértőek vagy károsak lehetnek a kiskorúak fejlődésére. https://nmhh.hu/internethotline/

- Biztonsagosinternet Hotline: A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat által üzemeltetett Biztonságosinternet.hu hotline egy olyan online bejelentőfelület, ahol az interneten talált illegális, káros tartalmakat jelenthetik be a felhasználók https://www.biztonsagosinternet.hu/bejelentes

- HELP applikáció (elsősorban gyerekeknek tájékozódásra, segítségkérésre - UNICEF-fejlesztés) https://unicef.hu/ezt-tesszuk-itthon/segitunk/helpapp

- Átfogó megoldást nyújtó programok, szolgáltatások az iskolai zaklatás megelőzésére és kezelésére, illetve a gyermekek érzelmi-társas készségeinek fejlesztésére:

- Békés Iskolák program: A program segít a szemléletformálásban, közösségfejlesztésben, a diagnosztikában és az iskolai bántalmazáskezelési eljárásrend kialakításában. – a mentalizáló szemlélet és a trauma-tudatosság központi elemek – https://www.bekesiskolak.hu/

- ENABLE program: (European Network Against Bullying in Learning and Leisure Environments) Pedagógiai Oktatási Központok szervezik a képzéseket A program segít a társas-érzelmi készségek fejlesztésében, a szemléletformálásban, az osztályközösségek állapotának felmérésében, a bullying helyzetek megelőzésében és kezelésében. Elsősorban felső tagozatosoknak és középiskolásoknak ajánlott. https://tovabbkepzes.sulinet.hu/

- NyugiOvi Program: Magyar fejlesztésű program, amely az óvódák és általános iskolák első-második osztályai számára ajánlott https://felzarkozas.szgyf.gov.hu/page.php?mid=332

- Hol a helyem Iskolapszichológiai Tanácsadó Központ (Budapest és környéke) https://holahelyem.hu/

 

Cyberbullying (vagy egyéb online kockázat esetén) esetén:

- „Online az online bántalmazás ellen”: az Oktatási Hivatal által támogatott pedagógus-továbbképzési program, amely digitális tananyagot, óravázlatokat kínál az online bántalmazás témájának feldolgozására online környezetben alsós, felsős és középiskolai korcsoportokra optimalizálva.

- Országos Gyermekmentő Alapítvány (International Children’s Safety Service) https://www.gyermekmento.hu/

- Safer Internet program: http://saferinternet.hu/tippek-videok/fiataloknak

 


Resztoratív módszerek alkalmazásához:

- Az elérhető resztoratív módszerekről, illetve az iskolai sérelemkezelésről átfogó képet nyújt az EMMI által kiadott, szakemberek által kidolgozott protokoll: „Resztoratív sérelemkezelés a köznevelési intézményekben” https://www.katped.hu/sites/default/files/melleklet_resztorativ_serelemkezeles_a_koznevelesi_intezmenyekben.pdf

- Partners Hungary Alapítvány: Az alapítvány iskolásoknak szóló alkalmain kortárs mediációs és konfliktuskezelési technikákat oktat, osztályfőnöki órákat tart a kortársbántalmazás témakörében. https://partnershungary.hu/hu_hu/

- Család, Gyermek, Ifjúság Közhasznú Egyesület http://www.csagyi.hu/

- Országos Mediációs Egyesület https://www.mediacio.hu/

- EgyKő – Egyensúlyban – Közösségben Projekt https://kerib.hu/egyko-egyensulyban-kozossegben-projekt/

- Forsee Kutatócsoport http://klima.foresee.hu/

- KEMI (Közép-Európai Mediációs Intézet) https://www.kemi.hu/

 


Gyermekvédelmi eszközök alkalmazásához:

- Nemecsek Program (Hintalovon Alapítvány): célja, hogy segítse az iskolákat és más, gyerekekkel foglalkozó szervezeteket abban, hogy rendelkezzenek egy saját gyermekvédelmi irányelvvel https://hintalovon.hu/kozossegi-gyermekvedelem-nemecsek-program/

- Digitális gyermekvédelem jogi eszközökkel: https://triblugyved.hu/wp/digitalis-gyermekvedelem/

 


Iskolai erőszakkal kapcsolatos egyéb eszközök és információs anyagok:

Színházi előadások:
Nyitott Kör: https://nyitottkor.hu/2018/04/benne-vagy/
Láthatáron: http://lathataroncsoport.hu/
Nézőművészeti Kft.: http://nezomuveszeti.hu/darab/7-nap
-

Ismeretterjesztő anyagok: pl. INDIT közalapítvány információs anyagai (nem csak iskolai zaklatás, hanem önsértés, öngyilkosság stb. témákban is): http://www.drogprev.hu/index.php/prevencios-anyagok

 

További programok, szervezetek, ahol nem csak a bullying van a fókuszban, de segíthetnek a megelőzésben:

- SOM (Sokszínűség Oktatási Munkacsoport): http://sokszinusegoktatas.hu/

- Anthropolis Egyesület http://anthropolis.hu/projektek/

- Háttér Társaság http://hatter.hu/tevekenysegunk

- KamaszOK vagyunk https://moderniskola.hu/2011/10/kamaszok-vagyunk/

- Szülőnek Lenni Program https://szuloneklenni.hu/

- A Tölgy Pszichológia Pedagógia Közösségfejlesztés https://atolgy.hu/



Javaslatok diákok számára bullying/cyberbullying észlelés vagy érintettség esetén

 

Javaslatok az iskolában/online bántalmazott diákok számára

 

- Válassz ki egy olyan felnőttet, akiben megbízol, és kérj tőle segítséget! Ne titkold el, hogy bántanak, mert kicsi az esélye, hogy magától megoldódik a helyzet!

- Ha úgy érzed, senkinek nem tudod szemtől-szemben elmondani, mi történt, hívd a KÉK VONAL telefonszámát vagy írj nekik, mert ott névtelenül is megoszthatod a gondodat! (Gyermekek által hívható segélyvonal: Kék Vonal Lelkisegély vonal 116 111 (éjjel-nappal, ingyenesen hívható) és emailcím: www.kek-vonal.hu (chat és levelezőfelület) vagy használd a HELP app-et – https://unicef.hu/ezt-tesszuk-itthon/segitunk/helpapp

- Ha úgy gondolod, hogy az életed vagy a testi épséged közvetlen veszélyben van, hívd a rendőrséget a 112-es segélykérő számon!

- A bántalmazó vagy más szempontból veszélyes online tartalmakat bejelentheted itt Internet Hotline https://nmhh.hu/internethotline/ vagy itt: Biztonsagosinternet Hotline https://www.biztonsagosinternet.hu/bejelentes

- Dokumentálj mindent, ami történt! Ha online történt a bántalmazás, és le akarod törölni a bántó üzeneteket, tartalmakat, előtte készíts képernyőfotókat, a képeket, videókat mentsd le (kivéve a szexuális tartalmúakat, ezeket soha ne tárold az eszközeiden, hanem jelentsd hotlineon), mert később ezekkel tudod igazolni, hogy mi történt!

- Ha online bántalmazás történik, blokkold a bántalmazót (ezt a legtöbb közösségi oldalon, online játékprogramban és levelezőprogramban megteheted), és jelentsd az internetes oldalnak a bántó tartalmat! Erre a legtöbb oldalon és applikációban lehetőséget biztosítanak (Youtube, Facebook, Instagram, Twitter stb.).

- Mindig próbáld megfogalmazni a felnőttek számára, hogy mi lenne számodra a legnagyobb segítség az adott helyzetben, hogy a felnőttek közbeavatkozása ne rontson, hanem javítson a helyzeten!

- Mozgósítsd azokat a társaidat, akikről úgy érzed, hogy szeretnek, és megbízhatsz bennük. Sokszor többen vannak azok, akik nem értenek egyet a bántalmazással, mint hinnéd!

- Tudd, hogy nem vagy hibás azért, ami történik, és segítséget érdemelsz!- Tudd, hogy az áldozat szerepkörből ki lehet jönni! Nem kell örökké áldozatnak lenned csak azért, mert most ebben a szerepben vagy. De fontos, hogy ne úgy gyere ki belőle, hogy te is bántasz másokat, hanem kérj segítséget!

- Tudd, hogy nem kell tudnod egyedül megoldani a helyzetet, a te feladatod, hogy ne add fel, és addig jelezz, amíg nem kapsz megfelelő segítséget!

- Tudd, hogy értékes és fontos vagy, még akkor is, ha valaki ennek az ellenkezőjét állítja!

 

Javaslatok iskolai/online bántalmazást észlelő diákok számára

 

- Ha bántalmazást látsz, mindig jelezd egy olyan felnőttnek, akiben megbízol! Nem kell egyedül megoldanod a helyzetet!

- Ha online bántalmazást látsz, soha ne ossz tovább bántó tartalmakat, hogy ne válj részesévé a bántalmazásnak!

- Ha úgy érzed, senkinek nem tudod szemtől-szemben elmondani, mi történt, hívd a KÉK VONAL telefonszámát vagy írj nekik, mert ott névtelenül is megoszthatod a gondodat! (Gyermekek által hívható segélyvonal: Kék Vonal Lelkisegély-vonal 116 111 (éjjel-nappal, ingyenesen hívható) és emailcím: www.kek-vonal.hu (chat és levelezőfelület) vagy használd a HELP app-et – https://unicef.hu/ezt-tesszuk-itthon/segitunk/helpapp

- A bántalmazó vagy más szempontból veszélyes online tartalmakat bejelentheted itt Internet Hotline https://nmhh.hu/internethotline/ vagy itt: Biztonsagosinternet Hotline https://www.biztonsagosinternet.hu/bejelentes- Amellett, hogy szólsz egy felnőttnek, azonnal segíthet enyhíteni a helyzetet, ha kiállsz a bántalmazott gyerek mellett! Ha úgy érzed, hogy szemtől szemben leállítani a bántalmazást túl veszélyes, akkor ne tedd, hanem később, biztonságos közegben jelezd a bántalmazott gyerek felé, hogy te mellette állsz, és nem értesz egyet azzal, ami történt!- Gyűjtsd össze azokat a társaidat, akik szintén segíteni szeretnének, és a felnőttekkel közösen találjátok ki, mit tehetnétek azért, hogy a bántalmazott társatok jobban érezze magát a közösségetekben!


Javaslatok olyan diákok számára, akik mást bántalmaztak az iskolában/online


- Ha észleled, hogy a saját viselkedéseddel másnak fájdalmat okoztál, hagyd abba!

- Tudd, hogy nincs olyan viselkedés, amit ne tehetnél jóvá!- Ha úgy érzed, túl sok benned a harag és az indulat ahhoz, hogy leállj, vagy azért bántasz másokat, mert téged is bántalmaznak, kérj segítséget egy olyan felnőttől, akiben megbízol!

- Ha úgy érzed, hogy mások nyomására bántod egy társadat, tudd, hogy más is lehet ilyen helyzetben, és ha segítséget kérsz egy felnőttől, akiben megbízol, másokon is segíthetsz ezzel!- Ha úgy érzed, senkinek nem tudod szemtől-szemben elmondani, mi történt, hívd a KÉK VONAL telefonszámát vagy írj nekik, mert ott névtelenül is megoszthatod a gondodat! (Gyermekek által hívható segélyvonal: Kék Vonal Lelkisegély-vonal 116 111 (éjjel-nappal, ingyenesen hívható) és emailcím: www.kek-vonal.hu (chat és levelezőfelület)

- Tudd, hogy a bántalmazás mint viselkedés, elfogadhatatlan, de te magad nem vagy elfogadhatatlan! Te egy ember vagy, aki képes változtatni a viselkedésén!

 

Javaslatok szülők számára gyermekük bullying érintettsége esetén

 

Mit érdemes elkerülni? Mit érdemes tenni?

 

- Ha Ön arról szerez tudomást, hogy a gyermekét bántalmazták, a legnehezebb feladat, hogy higgadt maradjon, de a gyermekének ezzel segít a legtöbbet! Az azonnali, túlméretezett szülői reakcióval a gyermeke helyzetének romlását idézheti elő.

- Ha a gyermeke szólt a bántalmazásról, erősítse meg abban, hogy jó, hogy jelzett! Akit bántalmaznak, sokszor súlyos szégyenérzettel küzd, és nagyon nehéz megosztania, amit átélt.

- NE mondja áldozatszerepbe került gyermekének, hogy „ne törődj a zaklatással”! (Ha képes lenne rá, már megtette volna.)

- NE várja el tőle, hogy „szedje össze magát, ne érzékenykedjen”! (A gyermek „érzékeny” reakciója adekvát viselkedés, sokkal rosszabb jel, ha már egyáltalán nem reagál ezekre a bántásokra, mert ez arra utalhat, hogy régóta bántják, és kialakított egy látszólagos védekezést, amely azonban súlyos traumatizációt takarhat.)

- NE várja tőle, hogy a helyzetet egyedül oldja meg! (Ha ezekben a helyzetekben magára hagyjuk a gyermeket, növeljük benne azt az érzést, hogy nincs remény, úgysem kap segítséget, hiába jelez. Ezzel tovább mélyítjük a bántalmazás miatt átélt traumákat.)

- Soha ne hibáztassa a gyermekét azért, ami történt! NE mondja neki, hogy ha változtatna a viselkedésén/ha más lenne, a többiek nem bántanák! Akármilyen furán/idegesítően/zavaróan/agresszíven/túl csöndesen/túl hangosan stb. viselkedik egy gyermek, vagy akármennyire kilóg a többiek közül külső vagy belső tulajdonságai miatt, a bántalmazás soha nem megfelelő válasz, és soha nem indokolt. Természetesen, ha úgy érzi, hogy a gyermeke társas és érzelemszabályozási készségei fejlesztésre szorulnak, ebben kérhet a számára segítséget, de ez nem azt jelenti, hogy hibáztatni lehet azért, mert bántalmazták. Speciális eset, ha a bántalmazott gyermek maga is bántalmazó módon viselkedik. Fontos tudni, hogy ezek a gyerekek a legveszélyeztetettebbek a hosszú távú negatív következmények szem- pontjából. Ilyenkor a cél a bántalmazás leállítása minden fél részéről, majd a gyermek állapotának feltérképezése és a segítségnyújtás.)

- Ne reagálja túl, de ne is bagatellizálja a helyzetet! Fontos tudni, hogy az iskolai zaklatás, a rendszeres bántalmazás nem a gyermekkor természetes része, és egy gyerek sem tud vele komolyabb sérülések nélkül egyedül megküzdeni. A felnőttek felelőssége, hogy összefogjanak és segítsenek,- Dokumentáljon mindent, ami a bántalmazással kapcsolatos, hogy a gyermeke állításait igazolni tudja és hogy megőrzésre kerüljenek a dátumok, szereplők, részletek (Kivétel: a szexuális tartalmú képeket, videókat soha ne mentse le dokumentálási céllal és ne tárolja a digitális eszközein, hanem jelentse a hotline-okon a hatóságoknak!

- Kezdjen kommunikálni az iskolával, de mindig beszéljen meg minden lépést a gyermekével, hallgassa meg, ő kiben bízna meg! Természetesen hozhat olyan döntést, amely szembemegy a gyermek kérésével (például ha azt szeretné, hogy Ön ne szóljon senkinek, de Ön jelezni szeretne), de ekkor is jó, ha nem a feje felett történnek az események, hanem tud a szülői döntésről és az indokainkról is (például hogy Ön úgy gondolja, hogy csak akkor van esély a javulásra, ha az iskola értesül arról, ami történik).

- Ne biztassa a gyermekét bosszúállásra, és mint szülő se mutasson erőszakos példát!- Ha úgy érzi, hogy gyermeke vagy Ön nehezen tudja feldolgozni a történteket, kérjen segítséget olyan pszichológus/pszichiáter szakembertől, akiben megbízik szakmailag! Ezzel súlyos hosszútávú következményektől óvhatja meg a gyermekét és saját magát.


Hova fordulhat szülőként?

 

Először érdemes megnézni, hogy az iskola házirendje tartalmaz-e arra vonatkozó rendelkezéseket, hogy bullying helyzet esetén kihez lehet fordulni és milyen lépések várhatóak. Ha az iskolának létezik jelzőrendszere is erre a célra, akkor ezen keresztül tud a gyerek vagy a szülő jelezni. Ha az iskolában antibullying program működik, akkor elképzelhető, hogy iskolai bullying kezelő team is felállításra került, és nekik lehet jelezni.Ha a házirendben nincs erre vonatkozó rendelkezés, akkor is fordulhatunk az iskolához, hiszen az iskolának törvényi kötelezettsége a gyermek számára a biztonságos iskolai környezet biztosítása. Első körben az osztályfőnöknek érdemes jelezni, mivel ő van közvetlen kapcsolatban a gyerekközösséggel, így neki van a legtöbb lehetősége beavatkozni. Amennyiben van az iskolában gyermekvédelmi felelős, őt is megkeresheti már az első jeleknél. Kérheti az iskolától, hogy vonja be az iskolapszichológust és az iskolai szociális segítőt is a folyamatba, mivel nekik más eszközök állnak rendelkezésükre a közösségben kialakult helyzet javítására, mint a pedagógusoknak. Az igazgatóság szintén kaphat jelzést az osztályfőnökkel történt egyeztetés után (akár az osztályfőnöktől, akár a szülőktől), hogy megindult az adott bullying helyzet kezelése. Ha első körben még nem jelez az igazgatóságnak, akkor is érdemes mindent dokumentálni (a bullying történéseket és a tett jelzéseket is). Ha két-három hét elteltével sem történik javulás, mindenképpen érdemes az iskola vezetését is értesíteni (lehetőleg az osztályfőnökkel egyeztetve). Mindig fontos, hogy együttműködésre törekedjen az iskolával, hiszen elvileg a cél közös, és össze- fogással van a legnagyobb esély a bullying helyzet megoldására. Azonban ha sem az iskola pedagógusai, sem a vezetőség nem reagál megfelelően a jelzésekre, és a gyermek továbbra sincs biztonságban, meg lehet fontolni a fenn- tartóhoz való fordulást.A lehetséges jogi utakról a könyv utolsó fejezetében esett szó (pl. diszkriminációs eljárás, adatvédelmi eljárás, polgári per, büntetőeljárás stb.)

További hasznos linkek szülők számára

 

- Kerekasztal az iskolai biztonságért: Több szervezetet és szakembert összefogó hálózat, ezért a honlapon szinte minden iskolai erőszakkal kapcsolatos probléma kapcsán meg lehet találni a megfelelő szakembert/ szervezetet. https://kerib.hu/

- Krízisben, bajban lévő gyermekért érzett aggodalom esetén: Segélyvonal az Eltűnt és Bántalmazott Gyermekekért (Kék Vonal) 116 000 (éjjel-nappal, ingyenesen hívható bármely hálózatból, anonim) emailcím: 116000@ kek-vonal.hu

- Bűncselekmény gyanúja esetén bejelentést kell tenni: Az általános segélyhívón keresztül a rendőrség felé: 112 vagy anonim módon a telefon- tanú szolgáltatásán keresztül: 06-80-555-111

- Internet Hotline: Az Internet Hotline (IH) a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által működtetett internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat. Az IH-hoz azokat az online tartalmakat lehet bejelenteni, amelyekről a bejelentő azt feltételezi, hogy jogsértőek vagy károsak lehetnek a kiskorúak fejlődésére. https://nmhh.hu/internethotline/

- Biztonsagosinternet Hotline: A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat által üzemeltetett Biztonságosinternet.hu hotline egy olyan online bejelentőfelület, ahol az interneten talált illegális, káros tartalmakat jelent- hetik be a felhasználók. https://www.biztonsagosinternet.hu/bejelentes

- HELP applikáció: Elsősorban gyerekeknek szóló, az UNICEF által fejlesztett applikáció tájékozódásra, segítségkérésre bántalmazás témában. https://unicef.hu/ezt-tesszuk-itthon/segitunk/helpapp

- INDIT közalapítvány szülői kézikönyve: http://www.drogprev.hu/index.php/prevencios-anyagok

- Szülőnek Lenni Program: https://szuloneklenni.hu/

- Digitális gyermekvédelem jogi eszközökkel: https://triblugyved.hu/wp/digitalis-gyermekvedelem/

- Belső Terem Pszichológiai Centrum (Budapest és környéke): https://www.belsoterem.hu/munkatarsaink/sandor-eva/

- Hol a helyem Iskolapszichológiai Tanácsadó Központ (Budapest és környéke) https://holahelyem.hu/



 

 

Honlap készítés